Een verhaal kent talloze verschijningsvormen, een liedje is misschien wel een van de meest aansprekende. Denk aan Hotel California van The Eagles of Stairway to Heaven. Een verhaal wordt nog krachtiger als het muzikaal wordt ondersteund blijkt. Muziek werkt nog sterker dan beeld. Een verhaal wordt ook sterker als het persoonlijk is. Hoe sterk liedjes zijn bleek onlangs maar weer eens. Beyoncé moest op 8 februari optreden tijdens de Super Bowl en greep de gelegenheid aan om door middel van een nieuwe lied verschillende – niet mis te verstane – boodschappen over te brengen. De muziek is kaal en leidt alle aandacht naar de woorden die overrompelen. Ze vertelt over haar afkomst en hoe trots ze is op haar huidskleur. Ze roemt de kwaliteiten van andere ‘negro’s’. Ze spreekt zich uit tegen wapens, ze hekelt de situatie in new Orleans na de overstromingen en nog veel meer. Wat wil ze zijn? “I just might be a black Bill Gates in the making.” Beyoncé was er op uitnodiging van Coldplay, maar ze blies iedereen weg met dit persoonlijke verhaal op een podium dat door heel veel Amerikanen wordt bekeken. Wat een power. Wat een verhaal.