Skip to content

Je ontkwam er vorige week niet aan: talloze interessante mailtjes van bedrijven die meldden dat ze hun privacybeleid hadden aangepast. Natuurlijk had dat te maken met de inwerkingtreding van de nieuwe AVG, die voor bijna iedere organisatie flinke gevolgen had. Ook voor ons, en dat heb ik geweten ook…

Aan het begin van dit jaar deed ik een poging een inschatting te maken van het percentage uren dat ik wel of niet declarabel ben. Als office manager ben ik in de bijzondere en gelukkige omstandigheid dat ik, naast de interne klanten, ook nog externe klanten mag bedienen. Dit maakt mij voor een deel declarabel. Leuk dat ik ook mag bijdragen en natuurlijk goed voor Groep5700!

Maar toen ik de schatting invulde, had ik geen rekening gehouden met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming! Het is redelijk vanzelfsprekend met mijn functie dat ik daarin een taak heb. Maar dat het zoveel tijd zou gaan kosten, had ik toen niet kunnen voorzien.

Op het AVG-pad
Eerst maar eens wat voorlichting gevolgd. Recht Direct/Goorts en Coppens Advocaten heeft me hierbij goed op weg kunnen helpen. Vervolgens heb ik stappenplannen doorlopen, actieplannen opgesteld, een interne presentatie verzorgd en me diverse begrippen eigen gemaakt. Van betrokkenen naar verwerkersverantwoordelijke naar verwerker en subverwerker. Van algemene beginselen naar grondslagen en doelen. En zo kwam ik met behulp van diverse documentmodellen op het AVG-pad.

Een Functionaris Gegevensbescherming (FG) hoeven wij als kleine onderneming zonder al te bijzondere persoonsgegevens officieel niet te hebben. Toch is het wel handig als iemand zich verantwoordelijk voelt. Dus weliswaar niet geregistreerd, maar wel intern aangewezen, ben ik binnen Groep5700 de ‘FG’ geworden. Hiermee hoop ik de zorgen van de collega’s voor een groot deel weg te kunnen nemen.

Iedereen krijgt ermee te maken
In de krant is er momenteel veel te lezen over de AVG en wel of niet klaar zijn hiervoor van bedrijven en verenigingen. Of je nu bij een groot of klein bedrijf werkt, iedereen krijgt ermee te maken. Maar voor verenigingen en stichtingen is de impact naar mijn mening nog veel groter. Alles komt neer op vrijwilligers die toch al vaak veel tijd in zo’n verenging of stichting steken. Dit komt er dan nog even bij. Hoe plan je dit in het toch al vaak volle tijdschema van vrijwilligers?

Dat er iets moest gebeuren rondom de privacy van persoonsgegevens dat is voor mij wel duidelijker. Maar had het niet iets eenvoudiger gekund?

Eline Bergshoeff
Groep5700

Dit vind je misschien ook leuk
Rush,Hour
Zondagavond, 19.00 uur Ik bereid zoals iedere week mijn week voor. Er staan twee workshops op de agenda. Beide workshops gaan over klantreizen*. De ene over de klantreis in brede zin, bij de andere ga ik inzoomen op een touchpoint* uit de klantreis. Op de achtergrond, een kamer verderop, hoor ik een bekende voetbalcommentator een eenzijdig gesprek voeren met mijn man, die onderuit ligt op de bank (zondagavondmodus). Een mooi moment om een aantal mails te beantwoorden en mijn workshops van dinsdag en vrijdag te gaan voorbereiden. Dinsdagmiddag, 15.00 uur...
Nieuwe website voor Spoormakers Notarissen
Veel mensen hebben bij een notaris het beeld van een oudere man, strak in pak, die hele moeilijke woorden gebruikt. Dat geldt niet voor Spoormakers Notarissen. En dat wilden ze dan ook laten zien en vertellen. Onze uitdaging: een nieuwe moderne website ontwikkelen waar geen speld tussen te krijgen valt. Bijna tien jaar geleden maakten we de vorige website van het Helmondse notariskantoor. En, zoals dat nu eenmaal gaat in de praktijk, werd er steeds meer informatie toegevoegd. We gingen terug naar de basis met drie rechtsgebieden: familie-en erfrecht, onroerend...