In september 2016 werd Laarbeek uitgeroepen tot de groenste gemeente van Nederland. Precies een jaar later kwam Laarbeek een zo mogelijk nóg grotere eer ten deel: een uitverkiezing tot groenste gemeente van Europa.
Beide benen op de groene grond
Laarbeek ziet het gouden succes als het startpunt van een groene campagne. Niet ambtelijk, bomenknuffelig en arrogant, maar mét de inwoners, op een nuchtere manier en met beide benen op de groene grond. Daar mocht Groep5700, ook gevestigd in Laarbeek, over meedenken! De gemeente Laarbeek heeft ons gevraagd om het groene succes meer te laten leven in en om de gemeente. Het gevoel van trots doorgeven aan inwoners, verenigingen en clubs. Juist door die kleine initiatieven het podium te geven dat ze verdienen.
Dat doen we niet op eigen houtje, maar met de gemeente en dus vooral: met de inwoners. Zij hebben immers een groot aandeel gehad in het succes. Met storytelling vertalen we hun gouden momenten tot een sprekend verhaal. Zo willen we de ene trotse Laarbeker de andere laten aansteken. Een soort van kruisbestuiving, om maar een groene term te gebruiken. De campagne die we bedachten, heet ‘Laarbeek schittert in het groen’. Het is een verwijzing naar de gouden plak die is gewonnen in de strijd om de groenste gemeente. Maar ook naar het water in Laarbeek – de Waterpoort van De Peel – dat op mooie dagen schittert onder het zonlicht.
Bereiken, betrekken en raken
Met de campagne willen we alle Laarbekenaren de kans geven om te schitteren. En als dat niet in woorden kan, dan maar in beeld. Daarom hebben we een Instagram-fotowedstrijd opgestart, waarmee iedereen in Laarbeek zijn of haar favoriete plek, al dan niet verfraaid met een filtertje, kan delen. De Laarbekenaar op de juiste manier bereiken, betrekken en raken; dat is ons doel. We hopen hiermee zaadjes te planten die later ontkiemen tot prachtige bomen, die het gezicht van Laarbeek voor lange tijd bepalen.
Bij Groep5700 vinden we het prachtig dat we de gemeente waar ons kantoor staat mogen helpen, want er is weinig zo mooi als verhalen van mensen te vertellen. Zeker als duurzaamheid het thema is, want dat is ons op het lijf geschreven.