Skip to content

Toen er in 2013 een organisatie werd gebouwd rond een droom, een Helmondse musical, kwam ik erbij voor de communicatie. Anderhalf jaar later hadden we tien keer een uitverkochte Berry, de Musical. Over twee maanden hopen we hetzelfde te bereiken met de opvolger, Verhaal van de Knaal. Cast, script, decor en muziek zijn veelbelovend! In dit artikel: waarom delen we mooie verhalen?

Lid worden van de familie

Bij het ontzettend gave project heb ik veel nieuwe inzichten vergaard waar uiteindelijk ook onze klanten baat bij hebben. Ik doel dan met name op de contentmarketing waarmee we het willen laten gonzen door de Helmondse straten, als het kan iedere dag! Natuurlijk om uiteindelijk alle stoelen bezet te hebben vanaf 26 december, maar met name voor het creëren van beleving rondom Verhaal van de Knaal. We willen Helmonders betrekken. Als straks het doek opengaat, weet het publiek welk proces eraan vooraf is gegaan. Hoe we tot keuzes zijn gekomen, welke worstelingen we hebben gekend, welke successen we hebben gevierd. Ze hebben alles meebeleefd, hebben anderen meegenomen in hun enthousiasme, zijn onderdeel geworden van de grote musicalfamilie. Dan zit je straks toch anders in je stoel, als de eerste klanken door het theater schallen. En die beleving, dat doet dus contentmarketing. Beter gezegd, dat doet het delen van verhalen.

Mooie verhalen voor Het Kasteel van Sinterklaas

Ik vertel dit verhaal omdat ik sinds een maand ook betrokken ben bij Het Kasteel van Sinterklaas, net als onze collega Dorien. In veel opzichten een totaal andere ervaring. Ik spring op een rijdende trein, in plaats van dat alles van de grond moet worden opgebouwd. En dan de schaalgrootte: alleen al de commissie Communicatie bestaat uit zes man, bij de musical ben ik alleen daarvoor verantwoordelijk. Veel is echter ook precies hetzelfde. We gaan 25.000 mensen verwelkomen, dat staat als een paal boven water – het evenement is waarschijnlijk ook zonder online communicatie uitverkocht. Maar dat betrekken, daar kan ook hier contentmarketing een flinke bijdrage aan gaan geven! Verhalen delen werkt. Twee Facebook-posts van de afgelopen weken:

  • Er wordt aan de Helmondse brug gewerkt: Sinterklaas kan straks eindelijk weer per boot in het centrum arriveren!
  • Kinderen in het ziekenhuis via een videoverbinding de mogelijkheid geven om ook eens rond te kijken in Het Kasteel van Sinterklaas: DigiSint bestaat vijf jaar!

Je kunt het wel raden: de Helmonders reageren, liken, delen en taggen massaal. Er is reuring, precies zoals we willen. Helmonders worden geraakt.

Beleving

De pepernoten lagen vroeg in de winkels en daar was zoals ieder jaar weer veel commentaar op, maar dat we in september en oktober al mensen meenemen in de Helmondse voorbereidingen wordt enorm gewaardeerd. Mensen zitten op mooie verhalen te wachten. Willen deel uitmaken van het proces. Willen erbij horen. Willen beleving: voor, tijdens en na hun daadwerkelijke bezoek aan het kasteel.

Contentmarketing kan daar veel in betekenen. Wat een mooi vak!

 

Dit vind je misschien ook leuk
Udo Holtappels Groep5700
Udo Holtappels, mede-eigenaar van Groep5700, heeft gisteravond in café Van Bracht aan de Aarle-Rixtelse Kerkstraat de eerste Steun je Moerstaal-award ooit ontvangen. Stichting Taalverdediging beloonde de Helmonder daarmee voor zijn onvoorwaardelijke steun aan het behoud van de Nederlandse taal. Holtappels was ontroerd door de uitverkiezing. ,,Taalverloedering en het overmatig gebruik van leenwoorden is voor mij een echte don’t. Natuurlijk ben ik überhappy met deze award en daarom heb ik besloten om, ondanks mijn drukke job als General Manager en Chief Storytelling van Groep5700, acte de présence te geven in dit...
SMO magazine Huize D'n Herd
Iedereen heeft zijn eigen verhaal, en dat geldt ook voor de bewoners van het nieuwe Huize d’n Herd, een van de locaties voor opvang van dak- en thuisloze mensen in Helmond. SMO wil met een speciaal magazine niet alleen het nieuwe pand laten zien, maar vooral de bijzondere verhalen van haar bewoners delen. Onze tekstschrijver Ingrid sprak hiervoor met twee vaste bewoners en een bezoeker van de noodopvang. Iedereen verdient een eerlijke kans, zonder vooroordelen. Door de verhalen van bewoners te vertellen, hoopt SMO het stigma rondom dak- en thuisloze...