Skip to content
Frederique tijdens WAIC

Dat Frederique zich graag inzet voor Helmond én voor jongeren is geen geheim meer. Dus toen Margriet en Mhamed van de LEVgroep bij Groep5700 aanklopten of zij mee wilde draaien in het We Are In Charge project, was de keuze snel gemaakt!

WAIC (We Are In Charge) geeft jongeren tussen de 14 en 27 jaar de kans om aan de slag te gaan met challenges waarbij zij hun skills en talenten inzetten voor iets wat zij belangrijk vinden. De jongeren zijn dus in charge, zij zetten zich in voor de maatschappij en bouwen zo mee aan een sterke en betrokken samenleving. En ondertussen ontdekken ze ook nog hun eigen talenten!

Samenwerking ROC ter AA

Die jongeren moeten natuurlijk ergens vandaan komen. LEVgroep ging daarom o.a. de samenwerking aan met het ROC ter AA. Elke dinsdagmiddag stonden er zo’n 100 eerstejaars studenten van het Businesscollege klaar voor WAIC. Ook Frederique, weliswaar als begeleider, deed elke week mee om samen met de leerlingen te ontdekken wat zij belangrijk vinden in het leven. Wat is hun challenge? Wat kunnen zij bijdragen aan de maatschappij?

Promotie

En nu is het tijd voor de promotie. Flyers zijn verspreid in de dorpen en advertenties werden geplaatst in lokale kranten en social media. Zoek je een maatje om te kaarten? Heb je een vraag over zorg of ondersteuning? Of wil je weten hoe je online dingen kunt regelen met de overheid? Loop dan eens binnen in één van de Huiskamers. Ook in De Huiskamers zelf is er hard gewerkt aan de zichtbaarheid en herkenbaarheid. De Huiskamer, er is altijd wat te doen!

‘Wat zijn mijn talenten?’

De meest gesproken zin was toch wel: Ja maar mevrouw, ik weet niet wat mijn talenten zijn? En: Ik zit toch op het businesscollege, niet op een maatschappelijk college?  Toch konden we iedere week op de studenten rekenen. Samen gingen we op zoek naar hun talenten, die zij in kunnen zetten voor de maatschappij.

Tijdens het introductieprogramma prikkelden we de jongeren vier weken lang met opdrachten waarbij zij elkaar en zichzelf beter leerden kennen, hun talenten ontdekten en erachter kwamen hoe zij willen bijdragen aan de maatschappij.

De één organiseert graag iets voor ouderen, de ander juist voor de jeugd. De ene groep focust zich op mensen met dementie, de ander wil iets betekenen voor kinderen die niet zomaar overal aan mee kunnen doen. Uiteindelijk wisten alle honderd studenten wat zij wilden doen tijdens WAIC.

Funtime Helmond

Frederique begeleidde een van de groepen. Haar studenten kozen voor kinderen uit groep drie tot en met groep 6 uit de binnenstad. Ze organiseerden een middag vol activiteiten waar kinderen om staan te springen, maar waar ouders misschien helemaal geen zin in hebben. Het begon met een lekkere lunch waarna de kinderen mee konden doen aan verschillende activiteiten. Er was een springkussen, twee studenten waren met de schmink in de weer, er werd slijm gemaakt, geschilderd en ze konden voetballen. Alle kinderen waren laaiend enthousiast. Een groter compliment dan: ‘Wanneer is de volgende keer ?’ konden de studenten niet krijgen!

Slotevenement ROC ter AA en LEVgroep

Een project dat een half jaar loopt, heeft een mooi eind nodig. Dus organiseerde Frederique, naast het evenement met haar studenten, ook het slotevenement. Alle deelnemende studenten werden uitgenodigd op de Brainport Human Campus. Misschien wel hún toekomstige werkplek! Udo opende de bijeenkomst door uit te leggen waarom de rol van de jongeren zo belangrijk is in de maatschappij.

Vervolgens waren de studenten aan zet. Zij lieten hun bijdrage aan de maatschappij zien door een vlog of presentatie. Frederique praatte de rest van de middag aan elkaar en stelde prikkelende vragen aan de studenten. Het slotevenement van WAIC werd afgesloten met een lekker frietje van Werner voor elke student en begeleider. Dat hadden ze namelijk wel verdiend!

 

Dit vind je misschien ook leuk
blog-tollerant-kerstfeest-5700
Ik zit in mijn degelijke Duitse auto, rij over de Belgische landwegen en hoor een discussie over de verplichte inburgeringscursus voor migranten bij ons Nederland. Meer dan 50% heeft de toets niet gehaald. Het moet strenger, meer regels, zwaardere sancties. Het verkopen van ons Nederlandse gedachtegoed In gedachten denk ik terug aan de middelbare school. Ik was jong en alles was nieuw. Wilde leren en begrijpen hoe die wereld in elkaar zat. Met sommige vakken had ik wel iets; sport, natuurkunde, biologie. Maar dan geschiedenis: ik leef nu, die mensen...
Marcel-Zijp-5700
Als organisaties beseffen dat het anders moet: op zo’n moment komen ze bij Groep5700 binnen. Ideeën genoeg, maar hoe gaan we ze stroomlijnen? Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? En welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven. Marktgericht werken. Structuur. Marktgericht werken, samen die berg op Het laatste half jaar heb ik veel gewerkt binnen uiteenlopende organisaties, met totaal verschillende uitdagingen. Maar overal hoor ik na een tijdje hetzelfde: “Eigenlijk is het ook wel logisch, dat we het op...