Bij Groep5700 zijn we thuis in onderwijs. Steeds meer scholen weten hun weg naar ons te vinden. Zo raakten we ook in gesprek met Hans Relou, rector van Gymnasium Bernrode. Hans had gehoord hoe wij verhalen op een strategische manier inzetten en zo organisaties zowel intern als extern naar een hoger plan tillen. Zijn vraag? Help ons om de interne betrokkenheid te vergroten en een blik te werpen op de toekomst van ons gymnasium.
Het toekomstverhaal van Gymnasium Bernrode
Voor Gymnasium Bernrode gingen we aan de slag met een toekomstverhaal. Wat kun je met zo’n verhaal? Een inspirerend toekomstverhaal geeft richting en energie. Het laat zien waar je staat, waar je tegenaan loopt, maar vooral waar je naartoe wilt. Kortom: we werken tegelijkertijd aan de verhoging van de interne betrokkenheid en de toekomst van Gymnasium Bernrode. Efficiënter kan bijna niet!
Een kleine teaser voor de zomervakantie
Kenmerkend voor gymnasiasten is hun nieuwsgierigheid. Voor de zomervakantie lichtten we daarom al een klein tipje van de sluier op. In een kort filmpje vertelden Udo en Marloes het hele team over wat er na de vakantie te gebeuren stond. Tijdens de opening van het nieuwe schooljaar gaf Udo een introductie storytelling en wat je ermee kunt bereiken.
Aanpak
We gingen op zoek naar die verhalen die ertoe doen. Dat deden we bij docenten, leerlingen, ouders en het MT. In een werkgroep bestaande uit docenten en leerlingen, werden verhalen gedeeld. Concrete mooie en minder mooie voorbeelden. Het was de taak van Udo en Marloes om hierop door te vragen om zo de verhalen betekenis te geven en met elkaar in verband te brengen. Het was geweldig om te zien hoe leerlingen en docenten samenwerkten. De leerlingen toonden zich echte gymnasiasten: niet bang om zich uit te spreken, nieuwsgierig en vol met ideeën. Genoeg input voor het verhaal. Maar hebben we de juiste thema’s te pakken?
A/B test
Om de input van de werkgroep te toetsen werkten we voor Gymnasium Bernrode met een testgroep. Telefonische interviews met docenten, ouders en leerlingen werden samen met de input van de werkgroep verzameld in een verhalenweb. In dit verhalenweb kwamen de belangrijkste thema’s voor Gymnasium Bernrode naar voren. Het schrijfproces kon beginnen.
Resultaat
Het verhaal van Gymnasium Bernrode is geschreven als toneelstuk. Helemaal passend bij een gymnasium natuurlijk. In drie bedrijven geven een docent en leerling hun visie geven op de toekomst van Gymnasium Bernrode.
En nu?
En dan ligt er een verhaal. Een verhaal dat inzicht verschaft op allerlei vlakken. Dat brengt nogal wat teweeg bij onze klanten. Zo maar een greep uit de vragen die een toekomstverhaal oproept:
- Wat betekent dit verhaal voor onze organisatie?
- Hoe brengen we het verhaal verder in de organisatie? Hoe krijgen we het tussen de oren?
- Wat betekent dit verhaal voor onze medewerkers?
- Welke concrete acties haal ik hieruit?
- Waar moeten we eerst mee aan de slag gaan?
Met de oplevering van het verhaal is onze taak nog niet volbracht. Voor Gymnasium Bernrode is de eerste stap om intern het verhaal te delen. Dat doen we niet in een grote groep. Maar bijvoorbeeld per afdeling of team. Wat betekent het verhaal nu voor jouw werk? Wat ga je wel doen? En wat niet meer? Waarmee gaan we als afdeling aan de slag? Iedereen komt aan bod.
Samen toewerken naar de mooie toekomst die iedereen op Gymnasium Bernrode nu heel helder voor zich ziet.
Een greep uit de reacties
- Tekst lijkt me heel bruikbaar zo, straalt inspirerende energie uit, heerlijk om te lezen. (docent)
- Dank voor jullie manier van werken,” lucht en licht “daar heb ik echt van genoten! (docent)
- Het was super leuk en leerzaam bedankt, een klein puntje schrijf je Ifigeneia niet zo? (leerling)
- Leuk verhaal om te lezen! (leerling)
- Ik vind het ook een prettig leesbaar stuk!! Het stuk geeft heel goed aan wie wij (willen) zijn. (docent)