Skip to content

Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens deze dag heb verkregen.

Het congres Contentmarketing 

Een klein stukje achtergrond. Het congres Contentmarketing en Webredactie is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de creatie van content voor online communicatie, -marketing en sales, zowel in het bedrijfsleven als bij de (semi)-overheid. Het congres bestond uit enkele keynotes door invloedrijke sprekers uit onder meer de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waarbij alle 500 deelnemers aansloten. Daarnaast kon je, al naar gelang je interessegebied, kiezen uit diverse sessies in kleinere groepen. Naast de creatie van content ging het ook over een ander zeer belangrijk onderdeel van contentmarketing, de verspreiding. Hoe word je gezien en gedeeld?

Enkele contentmarketing tips op een rijtje

Content creëren

  • Ga voor storytelling boven feiten. Mensen houden van verhalen. Maar daar waren we bij Groep5700 natuurlijk allang van overtuigd!
  • We horen jullie vaak denken en ook zeggen: waar vind ik de tijd? Goed nieuws: je hoeft niet zelf al je content te creëren. Er is zoveel relevante content beschikbaar voor je doelgroep/volgers. Verzamel en deel! Stelregel: 70% cureren, 30% creëren.
  • Als je content creëert, houd dan altijd in gedachten: wat wil je dat je lezers hierna gaan doen? Is dat bijvoorbeeld zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Een volgend artikel lezen? Of je bellen voor een afspraak?
  • Verwerk in ieder blog tenminste één tip.
  • Ga op zoek naar de gemeenschappelijke punten in wat je doelgroep belangrijk vindt en wat je als bedrijf/instantie belangrijk vindt. Daar liggen de mooiste onderwerpen.
  • Maak gebruik van bewegend beeld! Het maken van een filmpje is helemaal niet zo moeilijk als je denkt! Maak een kort script, koop een selfiestick en ga aan de slag!

Content verspreiden

  • Als je net om de hoek komt kijken en je wilt echt invloed uitoefenen met je content, werk dan met mensen die deze invloed al hebben op jouw gebied. Ze zijn vaak bereid om je te helpen (al dan niet tegen betaling).
  • Ken je doelgroep door en door! Wat zijn hun vragen? Hoe kun je ze het beste bereiken?
  • Werk aan je betrouwbaarheid als bron. En hoe betrouwbaar zijn jouw eigen bronnen? Lang niet al het nieuws dat ons om de oren vliegt is waar. Zorg ervoor dat jouw doelgroep erop kan vertrouwen dat jouw content betrouwbaar is.
  • Blijf creatief! Creativiteit loont. Techniek heb je nodig, maar is niet het belangrijkste. Met alle beschikbare technische snufjes van vandaag de dag, vergeten we dat nog wel eens.

Sociale media anno 2016

  • De rol van Facebook verschuift steeds meer naar dat van een persoonlijke krant. Er worden steeds minder persoonlijke statussen gedeeld à la Een gezellig dagje Efteling. Ik sta al 1,5 uur in de rij voor Peter en de Draak (met daarbij een foto van verveelde kindergezichten).
  • Hoe meer interactie (gedeelde berichten), hoe meer bereik! Het aantal fans dat je pagina heeft steeds minder invloed. Zie ons artikel van eerder deze week over content genereren die betrokkenheid genereert.
  • Houd Snapchat en Instagram in de gaten! Hier wordt veel gedeeld! Daarnaast worden er steeds meer handige functies aan deze sociale media toegevoegd. Vraag maar eens aan de jongeren in je omgeving welke sociale media zij op dit moment het meest gebruiken en je weet genoeg.
  • Misschien is het je al eens opgevallen: je ziet op Facebook steeds meer livestreams van events. Naar verwachting zullen we deze livestreams steeds vaker tegenkomen. Een prachtige manier om je fans mee te nemen in jouw belevenissen.
  • Adverteren op Facebook? Facebook biedt ons hele handige tools om het juiste nieuwe publiek te bereiken. Denk aan Look a like audiences: het enkel adverteren bij het publiek dat lijkt op je huidige groep fans. En zo zijn er nog diverse andere ingenieuze mogelijkheden! Het is inmiddels bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat je je Facebook-pagina inzet als webshop.

Een hoofd vol met ideeën

De informatie vloog me om de oren. Ik verliet het congres met een behoorlijk vol hoofd. Gelukkig stond Perry de volgende dag te springen om bijgepraat te worden. Resultaat: het bruist weer van de nieuwe inzichten en ideeën hier bij Groep5700 over hoe we onze klanten nog beter kunnen helpen bij het inzetten, opzetten en stroomlijnen van hun contentmarketing.

Volgend jaar gun ik collega Perry meer wat meer geluk. Zodat hij eindelijk de kans krijgt om dit inspirerende congres weer eens te bezoeken. Ik duim voor je Perry. Drie keer is scheepsrecht!

Marloes Kooter
Groep5700

 

Dit vind je misschien ook leuk
Frederique tijdens WAIC
Dat Frederique zich graag inzet voor Helmond én voor jongeren is geen geheim meer. Dus toen Margriet en Mhamed van de LEVgroep bij Groep5700 aanklopten of zij mee wilde draaien in het We Are In Charge project, was de keuze snel gemaakt! WAIC (We Are In Charge) geeft jongeren tussen de 14 en 27 jaar de kans om aan de slag te gaan met challenges waarbij zij hun skills en talenten inzetten voor iets wat zij belangrijk vinden. De jongeren zijn dus in charge, zij zetten zich in voor de...
Meike
Hoi, ik ben Meike en ik loop deze week stage bij Groep5700. Ik zit in mijn eerste jaar van de studie commerciële economie op de Fontys. Tijdens deze week loop ik met een aantal projecten mee en leer ik over verschillende communicatietechnieken. Eén van die technieken is gebaseerd op gedragsverandering. Groep5700 past dit veel toe bij projecten. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over het besparen van energie of meegaan in veranderingen van woonwijken. Deze gedragsveranderingstechnieken zorgen ervoor dat mensen bepaalde acties ondernemen die zij met een andere manier van communiceren misschien...