Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
Creative,Illustration,Of,No,Signal,Tv,Test,Pattern,Background.,Television
Daar stonden we dan. In de Scala zaal van Traverse, hulpeloos naar het beeldscherm te kijken; de filmpjes in de presentatie deden het niet. Prachtige filmpjes hadden we uitgezocht, die perfect aansloten bij wat Udo die namiddag ging vertellen bij de Stakeholdersbijeenkomst van ORO. Voorbeelden over wat Storytelling is en wat het kan doen. Maar ja, ze deden het dus niet. De tijd tikte door, het begon nu wel spannend te worden, het was bijna vier uur en dan zou de zaal volstromen. De geluidstechnicus, Jan Roelofs (Raad van Bestuur...
Groep500-en-MB-Advies
We eindigden onze vakantie vorige week in het Spaanse Pals, op het foodfestival White Summer. Wat een gigantisch groot en supergezellig evenement! Eettentjes in alle soorten en maten, podia, genoeg voor de kinderen en een festivalterrein waarover tot in alle puntjes is nagedacht. Door ons impulsieve bezoek moesten we naar Helmond terugrijden op een zwarte zaterdag, maar we hadden het er graag voor over. Een gouden tip! ‘Ons’ Drakenbootfestival Terwijl ik mijn biertjes dronk, keek ik gretig om me heen. Voor een vormgever is overal inspiratie. Ik dacht terug aan...