Skip to content

Appie Today: de nieuwe social zender van Albert Heijn. Zo werd het nieuwe YouTube-kanaal van de supermarktgigant afgelopen 1 februari gelanceerd. Gemaakt voor en door klanten en medewerkers. Met een dagelijkse stroom aan vlogs, informatieve video’s en andere reportages en series, zijn ze de eerste supermarkt die televisie maakt. Gaan die over de aanbiedingen van de komende week? Neen. Denk aan eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt. Waarom begint een commerciële organisatie met een online televisiekanaal? Sinds wanneer zijn vakkenvullers en kassameisjes programmamakers? Een artikel over de mediabedrijven van morgen en de kansen voor journalisten en redacteuren.

Advertising isn’t enough anymore. Stories, not interruption, win the hearts and minds of customers.
– Jonathan Mildenhall, vicepresident bij een uitgever van het eerste uur, Coca-Cola

Waarom toch zo’n kanaal?

Naast de producten staan vooral de eigen medewerkers en klanten van de supermarkt in de filmpjes centraal, belooft de grootgrutter. “Met 100.000 medewerkers zijn we de grootste werkgever van het land. Er zit heel veel talent in de grootste redactie van Nederland,” aldus marketingmanager Egas Reparaz in een persbericht.

Ze zal onder meer doelen op Sjoerd. Nog even en heel Nederland kent de vakkenvuller met het syndroom van Down. Hij houdt je vanaf nu regelmatig op de hoogte van zijn avonturen en beslommeringen bij AH en de filmpjes worden nu al rond de 400.000 keer bekeken. Daar zullen veel Hilversumse redacties jaloers op zijn.

Maar er is meer. Zangtalent bijvoorbeeld. Denk aan The Voice of Holland, maar dan met kassières en vakkenvullers. Er komt ook een item waarin op zoek wordt gegaan naar de verhalen achter de advertenties op het prikbord in de supermarkt, zoals de trouwjurk die te koop is tegen elk aannemelijk bod. In weer een andere rubriek wordt met klanten de krant besproken aan de koffietafel. De directeur van Albert Heijn in een persbericht:

We staan middenin de samenleving en ontmoeten dagelijks bijna een derde van Nederland. Met Appie Today willen wij mensen met elkaar verbinden op een vernieuwende manier, binnen en buiten het supermarktlandschap.
– Wouter Kolk, directeur van Albert Heijn

Op 31 januari sprak Kolk er in gewone mensentaal ook over bij Jinek. “Klanten willen meer weten. Wat zit er achter het bedrijf? Hoe zit het precies? Waar komen producten vandaan? Mensen willen dat op een leuke, informatieve manier te weten komen. En er is behoefte aan interactie. Klanten kunnen reageren, stukjes ervan delen. Om al die redenen zijn wij dit kanaal gestart.”

Het mediabedrijf waar AH mee samenwerkt is Vice, volgens een woordvoerder omdat deze organisatie de juiste snaar weet te raken bij jongeren. Het Algemeen Dagblad liet enkele mediadeskundigen van concurrenten aan het woord. Joost Istha van Mediabureau Zigt noemt het YouTube-kanaal een gouden greep in de jacht op jonge consumenten. “De jonge moeder van morgen bereikt AH niet meer met commercials in het reclameblok voor het Achtuurjournaal. Jongeren gaan online van het ene naar het andere filmpje. Met eigen vloggers kan AH zijn eigen sterren creëren.”

Appie Today biedt de supermarkt ook een direct verdienmodel: leveranciers kunnen in de shows, reportages en series hun producten aanprijzen. “Unilever kan een advertentie kopen in Allerhande om zijn knakworsten aan te prijzen. Maar het kan nu ook een vlogger betalen die succesvolle filmpjes maakt voor het YouTube-kanaal.” Ook Ruud de Langen, van mediabureau Mindshare, komt met een belangrijke meerwaarde. “De concurrentie in de supermarktwereld is groot. Met entertainment kan AH zich onderscheiden, zijn online etalage oppoetsen.”

Tomorrow’s media companies

Albert Heijn volgt de internationale trend dat bedrijven zich steeds meer tot uitgever ontpoppen.
Lees daar alles over in het artikel dat ik schreef voor Frankwatching, Nederlands’ grootste community over online trends.
Met daarin ook de kansen voor journalisten en redacteuren!

Perry Vermeulen
Groep5700

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
JibbBej20190227031
Het begon met een tijdelijke vacature. Jibb+ zocht een office assistent met affiniteit voor communicatie. Tegelijkertijd was dit hét moment om de volgende professionalisatieslag te maken. Lees hoe we van tijdelijke vervanging de vaste communicatiepartner van Jibb+ werden.
Social,Influencer,Concept.,Media,Content,To,Grab,Like,From,Social
Ik mag er graag over praten, de Weapons of Influence van hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini. Een naam die iedereen die werkt in de marketing en communicatie, intussen wel zou moeten kennen. In 2001 publiceerde hij zes universele principes van beïnvloeding. In het boek Influence beschrijft Cialdini zes wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes (ook wel bekend als Six Principles of Persuasion of Six Universal Truths of Influence) die ingezet kunnen worden om de bezoeker of klant te verleiden tot een bepaalde actie. Enorm boeiende materie. Interessant is dat de technieken allemaal toepasbaar zijn bij contentmarketing. Wederkerigheid...