Door de Coronacrisis komen sommige activiteiten tijdelijk stil te staan. Dat is vervelend, maar geeft ook ruimte om aan de slag te gaan met zaken waar normaal minder tijd voor is. Bijvoorbeeld met social media. Vaak is er een Facebook-, LinkedIn- of Instagrambedrijfsaccount, maar ontbreekt de tijd om regelmatig berichten te plaatsen. En wat moet je dan vertellen? Onze contentspecialist Ingrid geeft 5 tips om aan de slag te gaan met social media.
1. Maak een contentkalender
Kom je maar niet op het perfecte onderwerp? Zoek je een haakje? Maak een contentkalender. Dat geeft structuur en zorgt ervoor dat je makkelijker inhaakt op de actualiteit. In Excel maak je een planning met daarin alle feestdagen en vakanties. Vergeet ook ludieke dagen niet zoals foute kersttruiendag, dierendag of Black Friday.
2. Vaste rubrieken
Neem in je contentkalender vaste rubrieken op. Bijvoorbeeld een product in de spotlight, even voorstellen van een medewerker of een foto van vroeger op throwback Thursday. Kijk naar de kernwaarden van jouw bedrijf en zorg dat deze terugkomen in de rubrieken.
3. Meten is weten
Na lang nadenken heb je eindelijk een leuk bericht gemaakt voor social media. En dan, blijft het stil. Geen likes, comments of shares. Om te weten waar dit aan ligt, is meten belangrijk. Bekijk in de statistieken welke content goed scoort. Kijk wat de behoefte is van jouw volgers en speel daarop in.
4. Laat zien wie je bent
Mensen kijken graag mensen. En ook offline maken de mensen waarmee je samenwerkt vaak het verschil. Laat op social media zien wie je bent en stel de medewerkers voor die het gezicht zijn van jouw bedrijf. Breng niet alleen de eigenaar in beeld, maar laat ook eens de vakmensen uit de productie zien.
5. Blijf tijd maken voor social media
We hopen allemaal dat de Coronacrisis snel voorbij is en we ons dagelijkse werk weer kunnen oppakken. Maar voor het succesvol inzetten van social media is het belangrijk dat je hiervoor tijd blijft vrij maken. Met de contentkalender en rubrieken heb je al een goede structuur aangebracht. Maak daarnaast 10 minuten per dag vrij om even je kanalen te checken. Welke berichten zijn geliked, zijn er comments waar je op kunt reageren, heb je DMs of privéberichten ontvangen? Houd dit vast, ook na de crisis!
Hulp nodig met social media?
Wil jij ook aan de slag met social media, maar heb je nog wat hulp nodig? Neem dan contact op met Ingrid. Zij helpt je graag bij het opzetten van een contentkalender, schrijven van content of inrichten van social media kanalen.